Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012


ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

1.Ταυτότητα του σεναρίου
Μάθημα : Νεοελληνική Γλώσσα
Τάξη Β΄
Τμήμα: 1ο
Τίτλος : «Το σχολείο στο χρόνο»
Ενότητα: 4η
Δύναμη τάξης : 23 μαθητές
Χρονική διάρκεια : 5 διδακτικές ώρες
Δημιουργοί : Ανδρουλάκη Αναστασία, Ελευθεριάδου Σοφία, Τζατζάς Ευθύμιος
Προϋποθέσεις υλοποίησης : α) Για το διδάσκοντα : χρήση των εφαρμογών οργάνωσης γραφείου (επεξεργαστής κειμένου), χρήση λογισμικού ( δημόσιος και ιδιωτικός βίος στην Αρχαία Ελλάδα), χρήση διαδικτύου, δημιουργία blog β) Για τους μαθητές: γνώσεις εφαρμογών γραφείου (επεξεργαστής κειμένου και λογισμικό παρουσιάσεων), πλοήγηση στο διαδίκτυο και γνώση μεταβατικών και αμετάβατων, δίπτωτων και μονόπτωτων ρημάτων από τη διδασκαλία που έχει προηγηθεί.

2. Στόχοι
Μαθησιακοί-γνωστικοί:
Επιδιώκεται οι μαθητές:
  • Να έρθουν σε επαφή με πολυτροπικά κείμενα για το σχολείο και την εκπαίδευση και να συζητήσουν για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της.
  • Να εμπεδώσουν τα ενεργητικά αμετάβατα και μεταβατικά ρήματα και να διακρίνουν τα τελευταία σε μονόπτωτα και δίπτωτα.
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με λέξεις και φράσεις για το σχολείο.
Παιδαγωγικοί:
Επιδιώκεται οι μαθητές να αναπτύξουν μορφές συμπεριφοράς, δεξιότητες και στάσεις, ώστε
  • Να συνεργάζονται στην εξεύρεση, κριτική επεξεργασία και καταγραφή πληροφοριών από το διαδίκτυο και στη συγγραφή ενός κειμένου.
  • Να ενθαρρύνουν και να βοηθούν ο ένας τον άλλο.
  • Να οικοδομούν τη γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό και αυτενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία με τη διακριτική υποστήριξη του διδάσκοντα.
  • Να προσεγγίσουν τα κείμενα διερευνητικά και κριτικά, τόσο κατά την αναζήτηση των πληροφοριών όσο και κατά τη σύνθεση κειμένων.

Τεχνολογικοί:
Επιδιώκεται οι μαθητές:
  • να εξοικειωθούν με τη χρήση των Τ.Π.Ε. (φυλλομετρητής, διαδίκτυο, επεξεργαστής κειμένου, λογισμικό παρουσιάσεων) στο πλαίσιο του ψηφιακού γραμματισμού.
  • να συνειδητοποιήσουν την αξία των Τ.Π.Ε. ως μέσων βελτίωσης της διδασκαλίας και της μάθησης, καθώς επιλύει προβλήματα πρόσβασης σε ευρύ πεδίο πληροφοριών.
  • να εξοικειωθούν με τη χρήση ηλεκτρονικών λεξικών.

3.Λεπτομερής παρουσίαση της πρότασης
Πρόβλημα-θέμα
Το θέμα που θα διερευνηθεί θα είναι η διαχρονική προσέγγιση της εκπαίδευσης και ο συσχετισμός με το σύγχρονο σχολείο. Το σενάριο συνδυάζει αναζήτηση στο διαδίκτυο και παραγωγή κειμένου με τη χρήση υπολογιστών. Περιλαμβάνει τρεις θεματικούς άξονες : α) τον προβληματισμό πάνω στην πορεία της εκπαίδευσης σε διαφορετικές εποχές , β) την κατανόηση των μεταβατικών και αμετάβατων ρημάτων και του αντικειμένου, άμεσου και έμμεσου, γ) τη δημιουργία λεξιλογίου σχετικού με την εκπαίδευση.
Απώτερος σκοπός είναι η συγγραφή από τους μαθητές κειμένου στο οποίο αξιοποιούν το λεξιλόγιο και τις πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει.
θεωρητικό πλαίσιο
Η πραγματοποίηση του σεναρίου δε βασίζεται στη συμβατική-παραδοσιακή διδασκαλία. Η καινοτομία του εντοπίζεται στα εξής σημεία : αρχικά οι μαθητές συλλέγουν ψηφιακό υλικό και το επεξεργάζονται , χρησιμοποιώντας τους ιστότοπους που τους δίνονται (διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση). Έπειτα οργανώνουν και συνθέτουν τις πληροφορίες εργαζόμενοι κατά ομάδες (ομαδοσυνεργατική μάθηση), γεγονός που ευνοεί τη θετική αλληλεπίδραση των μαθητών. Εργάζονται σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα για την παραγωγή γραπτού λόγου. Οικοδομούν ενεργητικά τη γνώση εμπλουτίζοντας την ήδη υπάρχουσα (γνωστική – εποικοδομιστική μάθηση ).


Σύνδεση με τα ισχύοντα στο σχολείο
Οι στόχοι της διδακτικής πρότασης ανταποκρίνονται στο ισχύον πρόγραμμα διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για το Γυμνάσιο.

Τεχνολογικά εργαλεία- διδακτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθούν
  • Φύλλα εργασίας σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή
  • Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου
  • Διαδίκτυο, φυλλομετρητής
  • Λογισμικό παρουσιάσεων
  • Ηλεκτρονικά λεξικά
  • Εκπαιδευτικό λογισμικό(Ιδιωτικός βίος στην Αρχαία Ελλάδα)

Μεθοδολογία διδασκαλίας :
Α΄ Φάση (Λεξιλόγιο)
1η διδακτική ώρα (στο εργαστήριο Πληροφορικής) : Χωρίζουμε τους μαθητές σε έξι ομάδες των τεσσάρων ατόμων και καθορίζουμε τις θέσεις τους μπροστά σε κάθε υπολογιστή. Οι μαθητές θα επιλέξουν το χειριστή του υπολογιστή, τους αναγνώστες συντονιστές και το γραμματέα που θα κρατά σημειώσεις. Οι μαθητές μπορούν να εναλλάσσονται στους ρόλους αυτούς, εάν το κρίνουν οι ίδιοι. Ο καθηγητής στα πρώτα 10 λεπτά ανακοινώνει στους μαθητές το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν, τους στόχους, παιδαγωγικούς και τεχνολογικούς, και την κοινή εργασία που θα παρουσιάσουν στο τέλος. Στο χρόνο που απομένει παρουσιάζουμε στους μαθητές τα ηλεκτρονικά λεξικά και δίνουμε ένα φύλλο εργασίας που αφορά στη συγκέντρωση λέξεων σχετικά με την εκπαίδευση.
Β΄ Φάση( η εκπαίδευση στο χρόνο:2 διδακτικές ώρες)
1η διδακτική ώρα (στο εργαστήριο Πληροφορικής) : Δίνεται σε κάθε ομάδα το αντίστοιχο φύλλο εργασίας, το οποίο θα υπάρχει στην επιφάνεια εργασίας ( εναλλακτικά, όλα τα φύλλα εργασίας μπορούν να είναι αναρτημένα στο blog του διδάσκοντα, ώστε να είναι προσβάσιμα από τους μαθητές και μετά το τέλος του σχολείου, από τους προσωπικούς τους υπολογιστές) και θα δοθεί και σε έντυπη μορφή. Το φύλλο εργασίας της κάθε ομάδας θα είναι διαφορετικό και ανά δύο οι ομάδες θα καλύπτουν μία χρονική περίοδο όσον αφορά στην εκπαίδευση. Οι παραπομπές στους ιστότοπους θα είναι στα φύλλα εργασίας υπό μορφή υπερσυνδέσμου. Αυτό κρίθηκε αναγκαίο γιατί η αναζήτηση πληροφοριών από τους μαθητές για το θέμα της εκπαίδευσης ελεύθερα στο διαδίκτυο θα ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρα. Οι μαθητές συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας (είτε ηλεκτρονικά, είτε γραπτά).
2η διδακτική ώρα (στο εργαστήριο Πληροφορικής) : Οι δύο ομάδες που έχουν κοινό θέμα θα συνεργαστούν με σκοπό τη δημιουργία μιας παρουσίασης ή με μορφή λογισμικού παρουσίασης ή απλού ηλεκτρονικού κειμένου, αν δεν κατέχουν την αντίστοιχη γνώση.


Γ΄Φάση (μεταβατικά-αμετάβατα ρήματα:1 διδακτική ώρα)
1η διδακτική ώρα (στο εργαστήριο Πληροφορικής) : οι μαθητές αναζητούν στο ψηφιακό σχολείο τα κείμενα της 4ης ενότητας του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής Γλώσσας. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα κείμενο ή μέρος κειμένου που θα οριστεί από τον καθηγητή. Με βάση τα κείμενα αυτά θα εμπεδωθεί το περιεχόμενο του Β μέρους της ενότητας, που ήδη έχει διδαχθεί στη σχολική αίθουσα. Οι μαθητές επιλέγουν στο κείμενο με διαφορετικό χρωματισμό ή υπογράμμιση τα μεταβατικά ή αμετάβατα ρήματα που εντοπίζουν και ο καθηγητής ελέγχει αν είναι σωστή η επιλογή τους και δίνει διευκρινίσεις.
Δ΄Φάση (παραγωγή γραπτού λόγου:1 διδακτική ώρα)
1η διδακτική ώρα (στην αίθουσα διδασκαλίας) : Οι μαθητές συγγράφουν κείμενο για την εκπαίδευση με βάση όσα ανακάλυψαν και εμπέδωσαν από την προηγούμενη διαδικασία. Συγκεκριμένα το θέμα είναι το εξής: Αξιοποιώντας το λεξιλόγιο που συλλέξατε και τις γνώσεις σας για τα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα του παρελθόντος, γράψτε ένα κείμενο που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου με τίτλο: «Το σχολείο που οραματίζομαι».






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου